אסתר ושתי וכוח נשי – בין פורים ויום האישה

אסתר ושתי וכוח נשי – בין פורים ויום האישה // נעם גבע

דמותה של אסתר היא מורכבת ולמעשה היא הדמות היחידה במגילה העוברת שינוי עמוק. בתחילת המגילה היא המודל לאישה הכנועה – כזו  העולה לגדולה בזכות יופייה ונשארת כפופה לגברים השליטים בחייה – מרדכי ואחשוראש.
אך כאשר היא מתחילה להבין מקומה בתוך הדרמה המתחוללת סביבה, את הכוח שיש לה ואת האחריות שבאה איתו מתחולל בה שינוי המתבטא במילים "ותלבש אסתר מלכות". אז היא עוברת מתפקיד פאסיבי לאקטיבי ומצווה על מרדכי לכנוס את כל היהודים ולצום. מול עמה פנימה – אסתר לוקחת את עמדת המלכות החזקה הדומה לזו שניסתה לקחת ושתי.
אך בניגוד לושתי, כאשר אסתר באה לעמוד מול המלך היא עושה זאת מתוך עמדתה כאישה הכפופה לכוחו ופועלת בדרכים נשיות להשיג את מבוקשה – בצורה עדינה, עקיפה, ואולי אפילו קצת מפתה ומעל הכל, היא יוצרת את הסיטואציה בה היא יכולה להביא את החולשה שלה ושל עמה בפני המלך – ונותנת לו לפתור את הבעיה.
במבט ראשון, בטח מנקודת מבט פמיניסטית אנחנו זעים בכסא באי נוחות נוכח צורת ההתנהלות הזו המשאירה את הסדר הפטריארכי על כנו. ובאמת עם כל ה"נהפוך הוא" של גורל היהודים, מצבן של הנשים לא השתפר בסוף המגילה ולא במשך מאות שנים לאחר מכן.
אך במבט שני אפשר לראות שדמותה של אסתר אומרת לנו משהו עמוק יותר. היא מפנה את תשומת ליבנו אל האישה לא כמציאות סטטיסטית, אלא כאידיאל אנושי, אל הכוח הגלום ברגישות, בעדינות, בתלות ההדדית ובכל אותן תכונות נשיות. במילים אחרות אסתר אומרת לנו  שיום האישה הוא לא רק היום של הנשים, אלא הוא גם יומה של הנשיות – יום שבו אנחנו יכולים לחגוג ולהעלות על נס את כל אותן תכונות שהתרבות שלנו ואנחנו מייחסים לנשים.
נעם גבע איש חינוך ותוכן, ממייסדי עמותת מכנה משותף לשוויון מגדרי.

  1. מה עיקר המסר של הקטע?
  2. מה זה אומר ללבוש מלכות עבורכם? איך מתנהג.ת מי שלובש.ת מלכות?
  3. הסבירו במילים שלכם את סגנון מנהיגותה של אסתר. האם השתמשתם בסגנון מנהיגות כזה בעבר? באיזה מקרה?
  4. האם אתם.ן חושבים שמעמד האישה בתרבות השתנה? יש להן מקום לבחירה חופשית בחייהן? האם למישהו מאיתנו יש?

יש לכם מאמר מעניין או כתבה שהכנתם? ואתם רוצים שנפרסם ?!

שתפו את המאמר: 

טבעי לכתוב

טבעי לכתוב // פורמט תמצית (צוריאל אסף) מערך כתיבה קצר