דרך קצרה וארוכה וארוכה וקצרה // תלמוד בבלי, מסכת עירובין, דף נג, עמוד ב
אָמַר רַ' יְהוֹשֻׁעַ בֶּן חֲנַנְיָה: מִיָּמַי לֹא נִצְּחַנִי אָדָם חוּץ מֵאִשָּׁה, תִּינוֹק וְתִינֹקֶת.
תִּינֹקֶת מָה הִיא? –
פַּעַם אַחַת הָיִיתִי מְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ
וְהָיְתָה דֶּרֶךְ עוֹבֶרֶת בַּשָּׂדֶה
וְהָיִיתִי מְהַלֵּךְ בָּהּ.
אָמְרָה לִי תִּינֹקֶת אַחַת: רַבִּי, לֹא שָׂדֶה הִיא זוֹ?
אָמַרְתִּי לָהּ: לֹא דֶּרֶךְ כְּבוּשָׁה הִיא?
אָמְרָה לִי: לִסְטִים שֶׁכְּמוֹתְךָ כְּבָשׁוּהָ.
תִּינוֹק מָה הוּא? –
פַּעַם אַחַת הָיִיתִי מְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ,
וְרָאִיתִי תִּינוֹק יוֹשֵׁב עַל פָּרָשַׁת דְּרָכִים.
אָמַרְתִּי לוֹ: בְּנִי, בְּאֵיזֶה דֶּרֶךְ נֵלֵךְ לָעִיר?
אָמַר לִי: זוֹ קְצָרָה וַאֲרֻכָּה וְזוֹ אֲרֻכָּה וּקְצָרָה.
הָלַכְתִּי בִּקְצָרָה וַאֲרֻכָּה.
כֵּוָן שֶׁהִגַּעְתִּי לָעִיר מָצָאתִי שֶׁמַקִּיפִין אוֹתָהּ גַּנּוֹת וּפַרְדֵּסִים. חָזַרְתִּי לַאֲחוֹרַי.
אָמַרְתִּי לוֹ: בְּנִי, לֹא כָּךְ אָמַרְתָּ לִי "זוֹ קְצָרָה"?
אָמַר לִי: רַבִּי, וְלֹא כָּךְ אָמַרְתִּי לְךָ "וַאֲרֻכָּה"?
נְשַׁקְתִּיו עַל רֹאשׁוֹ וְאָמַרְתִּי לוֹ: אַשְׁרֵיכֶם, יִשְׂרָאֵל, שֶׁכֻּלְּכֶם חֲכָמִים אַתֶּם מִגְּדוֹלְכֶם וְעַד קְטַנְּכֶם.
- כיצד "ניצחו" התינוק והתינוקת את רבי יהושע?
- האם יש קשר בין שני הסיפורים? איזה שני נקודות מבט על "נתיב החיים" ניתן ללמוד מסיפורים אלו?
- התינוקות נמצאים בראשית חייהם ובכל זאת בעלי ראייה על "נתיב החיים". איזה מסרים הם מעבירים לרבי יהושע ולמה הוא כל כך מתרגש ממסרים אלה?
- בכל אחד מאיתנו קיימת חכמה ילדית. חכמה אינטואטיבית וראשונית אליה אנחנו יכולים להתחבר על ידי הקשבה ושחרור הגבולות. מה אומרת לכם החוכמה הילדית שלכם לגבי נתיב חייכם? נסו לפנות אליה בשאלה ספציפית.