טבעי לכתוב // פורמט תמצית (צוריאל אסף)
מערך כתיבה קצר לקבוצות שלא מנוסות בכתיבה בשלבי סיום התהליך הקבוצתי:
כל שנה פונים אלי מדריכים ומחנכים בבקשה לתכנן יחידת כתיבה קצרה כחלק מהעבודה על חוברת הסיום/ספר המחזור. והשנה גם הצטרפו אליהם מפקדים שמתייעצים על מפגשי כתיבה כחלק מעיבוד לתקופות של שירות מבצעי משותף.
לאלה ולאלה ניסחתי לכאן פורמט שהוא הצעת הגשה בסיסית למדריך למחנך ולמפקד שרוצים לתכנן יחידה משמעותית של כתיבה לקראת סיום מסע משותף.
הפורמט יכול להועיל גם כתשתית אישית למי שרוצים לכתוב עמוד אישי מסכם בחוברת סיום ורוצים להיעזר במבנה בסיסי לתרגול הכתיבה.
(אציין כי בדרך כלל אני משלב בסדנאות מעט מקורות השראה, הם לא מופיעים כדי לא להכביד על מי שאינם מנוסים בכך וכן מפני שאני בוחר אותם בדרך כלל בהתאמה לקבוצה הכותבת)
מוזמנים לשתף אותי במחשבות משוב ובתוצרים רלוונטיים (לאתר השדה ובכלל), בברכת שומר אחי, צוריאל.
5 דקות:
פתיחה קצרה של חיבור אישי של המנחה למעגל ולמטרות המפגש, וכמה מילים אישיות על כוחה של כתיבה ויצירה משותפת, גם למי שלא תופשים את עצמם כאנשים כותבים. אפשר להקריא שיר שרלוונטי למה שהקבוצה עברה, ולכתיבה.
10 דקות:
סבב פותח: כל משתתף משתף מילה אחת שהיא מרכזית עבורו בתהליך הקבוצתי והאישי- מקום, זמן, תחושה, חפץ, כל סוג של מילה אפשרית כאן. אחרי שעשינו סבב בו שמענו את כולם מומלץ ואפשר להוסיף עוד כמה מילים לא לפי הסבב אלא לזרוק פנימה אל המעגל מילים שהסבב הזכיר לנו ויחד הן בונות קווי מתאר לחוויות המשותפות שלנו..
אסיף : בסוף הסבב המנחה חוזר ברצף על כל המילים שאספנו ומזמין את המשתתפים לרשום להם בצד את המילים כולן או לפחות כמה מהן שלוכדות את תשומת הלב או מעוררות בהם ענין.
5 דקות:
תרגילון כתיבה קצר ראשון: תרגיל רשימה של כותרות והגדרות קצרצרות.
– המשימה היא לכתוב הגדרה מילונית אישית קצרה (משפט קצר או כותרת) לכל מילה. מתוך המילים שאספנו בסבב או מתוך רשימת מילים עצמאית של כל משתתף כותב לעצמו. לנסח לפחות 5 עד 10 כותרות/ הגדרות אישיות ומקוריות לכל מילה. התרגילון יוצר מעין רשימה שהיא פתח למילון מוגשים אישי- קבוצתי-יצירתי.
-אופציה נוספת לתרגילון לנסח כותרות לחוויות אישיות או קבוצתיות, כל כותרת מחזיקה תחתיה חוויה אישית או משותפת, הכותרת יכולה להיות ישירה ויומנית (נגיד הזריחה בסוף מסע הפתיחה) או יצירתית ועמומה (למשל גנובים על המזמרה המזמרת ) –ובלבד שתחת הכותרת ישנה חוויה מסוימת מרגע ומקום ספציפיים- רגע מצחיק/מפחיד/ קשה/ בודד/ יפה/ משמח/ מחזק/ עוצמתי. גם כאן לנסח כותרות ל5 עד 10 חוויות לפחות.
-אפשר גם לשלב בין ההצעות- 2-3 חוויות, 2-3 הגדרות אישיות למילים.
10 דקות:
סבב לאסוף הגדרות מהמילון המשותף, ובהמשך הסבב לאסוף כותרות של חוויות אישיות וקבוצתיות, אפשר לתאר בכמה מילים קצרות כל חוויה. אפשר לבחון כמה הגדרות אישיות אלטרנטיביות למילה אחת, להציע חלופות ואפשרויות למילים שהן חלק מהשיחה והמילון שלנו.
10 דקות:
תרגיל כתיבה מרכזי: כתיבת רצף.
לבחור את אחת הכותרות שלנו. זו יכולה להיות חוויה מסל החוויות או מילה שהגדרנו לעצמנו בהגדרה אישית. ולצאת בתנופת כתיבה בלי מעצורי שיפוט עצמי וביקרות עצמית, לכתוב את החוויה ואת רגעי הזיכרון שברצוננו לכתוב ולתעד. הכלל היחיד בכתיבת הרצף הוא שהעט לא מפסיק לרוץ והיד 'מקליטה' את מרוץ המחשבה והדמיון המילולי. זו לא דרך טובה ליצור יצירות מופת אבל זה אילוץ שגורם לנו לשבור את המחסום היצירתי ופשוט לכתוב. (אחרי כן כמובן שנוכל לערוך למחוק ולדייק, אבל יהיה לפנינו מצע להמשך עבודה). נסו להכניס את לתיאור פרטים קונקרטיים ומוחשיים שיסייעו לבהירות ולעיצוב המתואר. התייחסו לפרטים חושיים- קולות, ריחות, טעמים, צבעים ומראות, וכמובן תחושות פיזיות ורגשיות.
15 דקות:
סבב שיתופים בקבוצה של החוויות והזיכרונות שהעלנו על הכתב. לתת מעט משוב קבוצה, מעט חיזוקים ומעט הצעות שיפור וכיוונים להמשך עבודה כיד הלב המטיב.
5 דקות:
תרגילון סיום: חתימה בתמצית (מעין הייקו חופשי)
כעת אחרי שיש לנו כמה כותרות של חוויות וקטע בסיס של כתיבה חופשית של חוויה מסוימת. ננסה לזקק לתיאור תמציתי ומינימליסטי זמן, מקום והלך רוח. לצייר תמונה טוענה ומלאה בכמה מילים. (7-10 מילים, המספר המדויק לא חשוב ולא משנה, אל תכנסו למפרט הטכני של הייקו הוא לגמרי לא הנושא, הכוונה היא בניית תמונה מהודקת ורזה שמעבירה תמצית של מצב והלך רוח.) זו יכולה להיות חתימה לקטע שכתבנו או התחלה תמצתית לקטע וחוויה חדשים לעבודה בהמשך.
5 דקות:
חתימה: כמה שיתופים מסכמים וסיכום של המנחה.
בהצלחה!