יצירה מתוך מצור // ברל כצנלסון
תנועה אמתית וחשובה יוצרת לה אמצעי מלחמה והתגשמות ההולמים אותה. גאנדי לא הלך אחרי אמצעי המלחמה של המערב או של רוסיה, וחישל לו אמצעי מלחמה שהיו הולמים את העם ההודי ומועילים למשק ההודי. גאנדי, אפילו לא חיקה את סעודות־המצוה שהתעמולה הציונית משתמשת בהן ובמקום זה בחר בצום. ועוד לא ידוע מי הצליח יותר אנחנו בתרנגולות הצלויות או הוא בצומותיו. אל ייחסו לי כוונה שאין בי. איני מציע לרכוש לנו פאטנט הודי כשם שאיני מציע פאטנט מערבי או רוסי. עלינו לגלות אמצעי־מלחמה הנובעים ממצבו של עמנו, ההולמים את מפעלינו. לאמצעים אלה ודאי יחסר הזיו והכבוד שיש לאמצעי־מלחמה שזכו להיות מקובלים אצל אחרים. אל נדאג לכך. כשיצרנו את הקבוצה והמושב לא שאלנו מה שם לועזי ניתן להם ואף על פי כן הם מצאו את מקומם בלכסיקון הבין־לאומי. ואם נדע לגלם במעשים נאותים את אי־הכניעה שלנו, אם נדע להלחם וליצור תוך מצור – יכיר בזה גם “העולם”. באחת הישיבות של המרכז נאמרה הגדרה הנראית לי מאד: רזיסטאנץ קונסטרוקטיבי.. לא רק התנגדות לרע, אלא התנגדות בצורה שתכיל המשך גידול, המשך בנין. יצירה תוך מצור. לא מעשה חד־פעמי, אלא שיטת־חיים, מדיניות וכלכלה ובנין המגלמת אי־כניעה. המעשה המכוון לתכלית – בו אי־כניעתנו.
(ברל כצנלסון, מתוך עת להאבק' 1939)
שאלות לשיחה:
- מה הטענה המרכזית במקור?
- מה הם אמצעי המלחמה המתאימים בעינך לתרבות היהודית-ישראלית?
- כיצד ניתן לנו לחזק פעולה של 'יצירה מתוך מצור'?