לעבדה ולשמרה בחיינו היום
הרב יונתן זקס
האדם הראשון מוצב גן עדן ל"עובדה ולשומרה". שני הפעלים הללו רבי משמעות. "לעובדה"- כלומר לשרת אותה. האדם הוא אדון הטבע אבל גם משרתו. ואילו הפועל "שמר" משמש בהמשך התורה, בפרשת משפטים, לתאר את אחריותו של מי שמפקידים בהשגחתו רכוש שאינו שייך לו. עליו להקפיד על ערנות ומוטלת עליו האחריות לנזקים שאירעו בשל רשלנותו. צמד המילים "לעובדה ולשמרה" הוא אולי ההגדרה הקולעת ביותר לאחריותו של האדם כלפי הטבע לפי תפיסתה של התורה. אנחנו איננו הבעלים של הטבע " לה' הארץ ומלואה" אנחנו רק נאמניו- בשמו של אלוהים שיצר אותו ושהוא בעליו, ולמען דורות העתיד.
הידיעה שכדור הארץ אינו שייך לנו, שאנחנו דיירים זמניים בו, יורשיהם של אלו שבאו לפנינו ושומריהם של אלו שתורם יבוא אחרינו, מנווטת אותנו הרחק מדחף ההרסנות – הדחף למלחמה, להתערבות גנטית בלתי מחושבת או לניצול מופרז של משאבים […]
מהי משמעות הביטוי "לעבדה" ביחס לארץ?
מהי משמעות הביטוי "לשמרה" ביחס לארץ?
נסו לחשוב על שתי תוצאות בחייכם, הנובעות מהמשמעויות של הביטויים הללו.
"משמריות" היא תפיסת עולם המקדמת אורח חיים חברתי-סביבתי לטובת שגשוג של האדם והטבע גם יחד. מקור המילה הוא בביטוי המובא כאן "לעבדה ולשמרה". מה לדעתכם הקשר בין תפיסת העולם המוצגת כאן ובין הפסוקים?
הרב יונתן הנרי זקס, (1948-2020) היה הוגה דתי בריטי, כיהן כרב הראשי של הקהילות העבריות המאוחדות בחבר העמים הבריטי בין 1991 ל-2013. היה בעל ו תואר אבירות ואף צורף לבית הלורדים.
#אחריות סביבתית