ערך השלום // יגאל אלון
באורח הטבעי ביותר הנני מגיע עתה אל היחס לערבים ולשלום. במעגל אחרון זה מתמקדים, להלכה ולמעשה, כל ההיבטים שעליהם עמדתי עד כה. עובדה היסטורית וגיאוגרפית היא, שתמיד יחיה בקרבנו מיעוט ערבי ניכר, ותמיד תהיה מדינת ישראל מוקפת בארצות ערב. אילו נשאלתי כיצד, לדעתי, יש לנהוג במיעוט הערבי, תשובתי היא: כפי שהייתי רוצה שינהגו בכל מיעוט יהודי בארצות תפוצותיו של העם.
היחס אל הערבי כיחיד ואל הערבים כקולקטיב, הוא מן המבחנים ההומניים הראשיים שבו עומדת החברה הישראלית. עם כל המרירות המובנת שבלב יהודים רבים כלפי הערבים, חלילה לנו מלהתיר לרגשות הזעם שלנו ליהפך לתודעת איבה. השנאה לאויב איננה תנאי לרוח לחימה. לשם כך די באהבת העם והארץ. לעומת זאת עלולה השנאה להיות למכשול בדרך המוליכה לשלום. יתר-על-כן: היא עלולה ליהפך לסם שירעיל, ברבות הימים, את נפשותינו אנו."
"דור שיחדל להאמין בשלום, יחדל להאמין בפתרונות מדיניים, ועל-כן גם יחדל מלחתור לשלום וישליך יהבו על המלחמה המתמדת כדרך קיום יחידה. דור שיחדל להאמין בשלום, הן כערך אנושי-מוסרי והן כיעד מדיני שראוי להיאבק עליו וללכת לקראתו, הלכה ומעשה – דור כזה עלול ליהפך, חלילה, לבעל-מום רוחני, שסולם ערכיו מעוות ושבור. יתירה מזו: דור כזה עלול גם להחמיץ את השלום, כשהסיטואציה ההיסטורית תזמן אותו.
יגאל אלון (פַּיְיקוֹביץ') (1918-1980) היה איש צבא ופוליטיקאי ישראלי, שהיה מפקד הפלמ"ח, מראשי צה"ל במלחמת העצמאות, מראשי מפלגת העבודה, ושר בממשלות ישראל.
- נסחו במילים שלכם את הטענה המרכזית בקטע
- מדוע לדעתכם פוגעת השנאה במי ששונא ובמאבק שלו אל הניצחון?
- מה קורה לדור ולאדם שמוותר על האמונה בשלום לפי הקטע ולדעתכם?
#שלום #אהבת הארץ