שורשי הברכה והקללה של העבודה // רחל ינאית, מאמר העבודה 1916
המשחק הוא הצורה הראשית של חופש התנועה אצל הילד ואצל הפרא. גם הפרא אינו יודע מהחובה שבעבודה, מהכפייה הבאה מבחוץ. הפרא חופשי ותנועותיו נובעות מתוך ההשתובבות ומרגש המשחק. רק מתוך גירוי פנימי מתוך הרגשת המחסור יכבוש את חופש תנועותיו ויפנה אל דרך הפעולה המועילה. הכרח הפנימי יהיה לרצון ועל פי רצונו יפעל ויעשה. כך נהיה הפרא לעובד. ככה נולדה העבודה והתבססה על שלושת יסודותיה העיקריים: על המשחק שהוא תנועה חופשית הנובעת מתוך צורף פנימי אינסטינקטיבי, על הרצון הבא מתוך הכרח פנימי עצמי ועל המטרה העצמית, הבאה מתוך הסתכלות כלפי חוץ ומתוך ההכרה הפנימית. והעבודה נהייתה למקור היצירה וליסוד התרבות.
… אך יחד עם האור בא גם הצל, יחד עם הברכה באה הקללה לעולם. העבודה היא אשר העלתה את האדם מפרא לבן התרבות, והיא אשר הביאתו מחופש לעבדות. טרם גילתה העבודה החופשית את כוחה בעולם, טרם יצאה האנושיות משחר ימי ידלותה- אך התחיל הרכוש להצטבר וכבר הושמו כבלים על ידי העובד. נרכש פרי העבודה ויחד איתו נכבשה העבודה ונכבש העובד עצמו. בא האדון ונולד העבד, ואיתו הכיעור שבעבודה…
ולנו הלא חסרה עתה הרגשת היופי שבעבודה, ההרגשה הטבעית הבאה מעצם טיב הוויתה. כי מכוערים חיי השיעבוד. כי רובצת קללה עתה על העבודה, חיי סבל ועוני כרוכים בה. ממקור הפראת הכוחות נהיתה העבודה למקור התשוש והדילדול של כוחות העובד..
דורש העובד את תיקונו בעולם ודורשת העבודה את תיקונה היא מהאדם.
מתוך האונס והכרח לחיות לחירות החיים והיצירה. יען אך העבודה המבוססת על חופש הפעולה, על צורך פנימי ועל רצון חופשי ורק בשעה שמטרה בה לעובד- העבודה היא יוצרת חופשית, רק אז מסוגלה היא לתת סיפוק לנפש האדם.
רחל ינאית בן צבי, הייתה מהחלוצות הבולטות ביותר בעלייה השנייה, בתוך מפעלה הרחב הייתה גם בחבורת מקימי ארגון השומר, הקימה את בית הספר החקלאי בעין כרם, ואת בית החלוצות בירושלים.
- מה יסודות העבודה המקוריים לפי טענתה של רחל ינאית?
- מה הם סימני הקלקול והקללה של ערך העבודה וכיצד ניתן לתקן את העבודה?
- מה היחס בין טענות אלו על ערך העבודה לחוויות החיים שלכם ביחס לעבודה?