השורש המשותף של המטות והשבטים // נתנאל אלינסון
זה מאוד מעניין שהזרמים בישראל קרויים על שם מקלות מעץ. ובסיפור פריחת מטה אהרן מתגלה המשמעות העמוקה של זה. שבט: פירושו מקל עץ. גם המילה 'מטה'- שמשמשת מימי התנ"ך ועד ימינו ככינוי לקהילה גדולה משמעותה- ענף עץ. כלומר שני הכינויים לקבוצות השונות בעם ישראל, שבטים ומטות הם למעשה באותה משמעות: ענף עץ. ובסוף פרשת קרח מתגלה סוד נפלא ועמוק על המקלות האלה.
אחרי חטא קורח- היה משבר גדול בעם. קורח ועדתו נבלעו באדמה, העם איים להרוג את מנהיגיו, ורבים מתו במגיפה. ואחרי כל הרעש- הגיעה עת הפיוס. המטות של כל השבטים נלקחים יחד ומונחים במרכז, בקודש הקודשים: "דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְקַח מֵאִתָּם מַטֶּה מַטֶּה לְבֵית אָב, שְׁנֵים עָשָׂר, מַטּוֹת… וְהִנַּחְתָּם בְּאֹהֶל מוֹעֵד לִפְנֵי, הָעֵדוּת".
למחרת, באים לקחת את המטות מאוהל מועד, ואז רואים דבר מופלא: "וְהִנֵּה פָּרַח מַטֵּה-אַהֲרֹן לְבֵית לֵוִי וַיֹּצֵא פֶרַח וַיָּצֵץ צִיץ וַיִּגְמֹל שְׁקֵדִים". מטה אהרון מתעורר לחיים, הוא מוציא פרח, חונט ולבסוף מוציא פירות שקדים. על פי הפשט הנס הזה מראה ששבט לוי ואהרון בתוכם- הם אלו שנבחרו כעת להנהיג את עם ישראל. אבל לדעתי יש כאן משהו נוסף שהופך אותו בעיני לאחד מהניסים הכי עמוקים שיש. נס פריחת המטה גילה למעשה שהמקל שנראה יבש, הוא חי מבפנים. כלומר, על אף שנראה שהמטה, השבט, כבר נותק ממקורו, למעשה לשד החיים הבא מן השורש עדיין זורם בעורקיו.
ומתי זה קרה? כשחיברו את כל המטות יחד. רק אז פרח מטה אהרון.
משמעות הדבר היא שעל אף שנראה שכל זרם ושבט פועל במנותק, הם למעשה לא רק מקלות הליכה, אלא ענפים שאולי הם פונים לכיוונים שונים, אבל בעצם הם עדיין מחוברים לאותו שורש! המטות אינם מקלות הליכה! הם ענפים שמחוברים לאותו שורש קדמון. מקל יבש יכול לשמש כדי להכות, מקל שיש בו לשד חיים יכול להפריח ולהצמיח.
נתנאל אלינסון, ראש מדרשת הערבה, סייר, יזם ואיש חינוך. חוקר ועוסק בחיבורים שבין החברה הישראלית, הגיאוגרפיה הארצישראלית והמסורת הישראלית. תושב הערבה.
- מה דעתך על הטיעון המרכזי בקטע?
- מדוע הפריחה של מטה אהרון תלויה בחיבור לשאר המטות?
- האם גם כיום מנהיגות פורחת מתוך חיבור למטות ולחיבור שבטים שונים?