אל ספוד // דוד שמעוני , 1921
אַל סְפֹד, /אַל בְּכוֹת/ בְּעֵת כָּזֹאת.
אַל הוֹרֵד רֹאשׁ!/ עֲבֹד! עֲבֹד!
הַחוֹרֵשׁ, חֲרֹשׁ!/ הַזּוֹרֵעַ, זְרַע!
בְּרֶגַע רַע/ כִּפְלַיִם עֲמֹל,/ כִּפְלַיִם יְצֹר,//
וּנְטַע וַעֲדֹר,/וְסַקֵּל וּגְדֹר,/ וּפַלֵּס וּסְלֹל,
מְסִלַּת הַדְּרוֹר/ לְיוֹם הָאוֹר.
וּנְטַע וַעֲדֹר,/ וְסַקֵּל וּגְדֹר,/ וּפַלֵּס וּסְלֹל,/
מְסִלַּת הַדְּרוֹר/ לְיוֹם הָאוֹר! //
בִּנְתִיב הָעֱנוּת/ הוֹלְכָה הַפְּדוּת,
וְזוֹעֵק הַדָּם/ לְנִשְׁמַת הָעָם:
הִתְנַעֵר וּפְעַל!/ הִגָּאֵל וּגְאַל! //
שאלות לשיחה:
* מה הלך הרוח של השיר? מה נדרש מן האדם המבקש לשיר אותו כראוי?
* פרופ' מירב רוט מומחית ישראלית לשיקום שכול אמרה "נאמנות איננה נמדדת בלַמות עם המת, או בהיקברוּת נפשית עם מי שנמצא כעת במצוקה גדולה, זו לא נאמנות – זו אשליית נאמנות. נאמנות עבורי היא להצליח ליצור איזשהו גשר מהאדם שאליו אני קשורה, מהאור שבו, לאור של עכשיו ולאור של אחר כך." מה היחס בעינכם בין השיר לדברים?
*כיצד ניתן לנו להגביר מתוך הכאבים שלנו -יצירה?
*