אקולוגיה מירושלים
דניאל שליט
האדם מופיע בפרק א' כחלק משרשרת הבריאה, כיצור שנברא במחצית השניה של יום הששי. אפילו יום מיוחד לא הוקצה לו; הוא שותף ליום הששי עם החיות והבהמות. מאידך, מופיעה באותו פרק א' עצמו יצירת האדם כמאמר חגיגי מיוחד… וכל־כך למה? כיוון שבא לעולם יצור מיוחד במינו "בצלם א־לוהים", המקבל ברכה מיוחדת, סגולה מיוחדת, פוטנציאל מיוחד: "… מלאו את הארץ וכבשוה, ורדו בדגת הים ובעוף בשמיים ובכל הרמש הרומש על הארץ". כלומר: אמנם מבחינה גופנית אין הוא אלא אחד היצורים בשרשרת הבריאה; אבל מבחינת סגולתו המיוחדת – הוא חפשי משרשרת הבריאה ועומד מול הבריאה, כיוצר וכמנהיג. פרדוכס. אבל עדיין לא נשלם מבנה האדם. פרדוכס נוסף עומד להצטרף בפרק ב' בבראשית: אותו אדם, החפשי לעשות בטבע כטוב בעיניו – אינו חפשי לגמרי: הוא אחראי על מעשיו אלה בפני הישות המוחלטת שמעבר לו… וביחד: שלש קומות באדם. חלק מן הטבע, מול הטבע, מול הבורא. או: טבע, תרבות, תורה. או: הכרח, חירות, אחריות. כל קומה מהווה הכנה והקדמה אל הבאה אחריה; ובעוד שמִתחילה נראה כאילו עיקר הכוח ומרכז הכובד שוכן בקומה התחתונה, קומת האדם־כטבע, הרי ברצונו ובבחירתו של האדם הוא יכול ואמור להעביר את מרכז הכובד אל קומות עליונות יותר, ורק מתוך אחריות כלפיהן – לפעול בטבע.
מה תפקיד האדם, ומה הקשר שלו לסביבה במתואר?
מה מתאר דניאל שליט על הקשר בין האדם לטבע? מהן שלושת הקומות?
מה תפקידנו היום לדעתכם? מה הקשר בין האדם לטבע בימנו אנו?
איזה דברים נבנים אצל האדם ברגע שהוא מחליט להפוך את החופש שלו לחופש עם אחראיות?
דניאל שליט (נולד ב-1940) כותב ומרצה על תרבות-זמננו וקשריה עם היהדות. הוא מנצח, מלחין ודוקטור למוזיקולוגיה ולפילוסופיה. לימד באוניברסיטת תל אביב. לשעבר מנצח בתזמורת הקאמרית הישראלית.
#ציונות #מעשה #אחריות #תיקון עולם