משמעות הזמן ומשמעות הראש
חבורת הכותבים של השומר החדש
הזמן רץ לו קדימה, בקו ישר.
מצד שני, יש בזמן תכונה של מעגליות, מחזוריות, משהו שחוזר על עצמו כל הזמן.
כמו מעגל השנה [סיבוב כדור הארץ סביב השמש, עונות השנה, מחזורי החקלאות] הולך וחוזר כמו מעגל היום [סיבוב כדור הארץ סביב עצמו, לילה ויום].
אפשר לדבר על התחלה וסוף של תקופה, ואפשר לדבר על ראשית ואחרית של תקופה.
מה ההבדל?
הביטוי 'ראש השנה' מסתיר מאחוריו את המושג 'ראשית'. ההפך מראשית הוא 'אחרית'. אין כאן התחלה וסוף מובהקים. בביטויים הללו יש מקום גם למעגליות וגם להתקדמות של הזמן בקו ישר.
כשלתקופה יש "ראש", זה אומר שהיא נשענת על התקופות שקדמו לה, והיא מנסה להיות המשך של התקופות הקדומות, ואולי אפילו להיות קצת יותר טובה.
כשלתקופה יש ראש, זה אומר שהיא לא רוצה לבטל את מה שהיה קודם, אלא דווקא להשתמש בידע, בערכים ובתהליכים הקודמים. המשכיות, מסורת, והתפתחות.
ולכן תקופה של ראש היא גם תקופה של סיכום התקופה הקודמת. לא כדי "לקבור" אותה אי שם בתהום הנשיה, אלא להיפך, לסכם, להבין להדגיש, ולהתקדם מליבה של התקופה הקודמת.
אבל אם יש מעגל, אז איפה שמים בו ראש או ראשית?
עקרונית אפשר להתחיל בכל נקודה על המעגל.
חז"ל בחרו ארבעה ראשי שנים, שניים מהם עיקריים. ראש השנה בניסן, באביב, מבקש לומר פריחה, אופטימיות, ניסיון לתפוס את רגע השיא של המעגל.
מצד שני קבעו את תשרי כראש השנה של הטבע, המחזור החקלאי. זמן החרישה והזריעה. זמן שבו החקלאי שם את כל מה שיש לו באדמה. מרים עיניו לשמיים ומקווה לשנה ברוכה. זמן של ספק, של תקווה, של חשש – זמן של דין. אך גם זמן של התחדשות.
ביהדות הזמן של ראש השנה בתשרי, הוא גם זמן של "חשבון נפש" של היחיד, בינו לבין עצמו כאדם.
דווקא לקראת היציאה למחזור חקלאות חדש, האדם נדרש גם להתבונן פנימה, אל משמעות חייו, ואל עבודת נפשו.
חבורת הכותבים הינה קבוצה של אנשי חינוך מתוכניות השומר החדש
מהי ההקבלה שעושים הכותבים בין מחזור הטבע וראש השנה?
מדוע בראש השנה יש גם 'ראשית' וגם 'אחרית'? מה המשמעות של המצאות שני אלו במועד אחד?
מהי 'האחרית' ו'הראשית' שלך בראש השנה הקרוב?
#זהות אישית